czwartek, 11 września 2014

Po co te remonty i inwestycje ?

Każdy z mieszkańców Łodzi odczuł w jakimś stopniu skutki ogromnych inwestycji drogowych, jakie prowadzimy w mieście. W najnowszej historii Łodzi nigdy nie remontowano i nie budowano tylu dróg i linii tramwajowych jak obecnie.
 
Wiem, że powoduje to zamieszanie i utrudnienia, za co przepraszam, dziękuję za cierpliwość i obiecuję, że niedługo kończymy.
 
Wszystkie inwestycje, które prowadzimy mają jednak jeden wspólny cel. Nowa infrastruktura drogowa to jeden z filarów nowego systemu transportu miejskiego.
 
Choć dziś może trudno w to jeszcze uwierzyć, to w przyszłym roku będziemy mieli jedną z lepiej funkcjonujących komunikacji miejskich w Polsce. 
 
Jesienią 2015 r. zakończymy największe remonty. Uruchomimy zmodernizowaną trasę W-Z, wybudujemy tory na Olechów. Wtedy też zacznie funkcjonować przystanek przesiadkowy vis a vis Centralu, siedem centrów przesiadkowych na terenie całego miasta oraz 200 inteligentnych skrzyżowań zapewniających kierowcom zielona falę. W Nowym Centrum Łodzi powstanie największy w Polsce dworzec multimodalny łączący kolej, PKS, i komunikację miejską. 
Drugim filarem nowego systemu komunikacji miejskiej będzie 135 nowych autobusów, które kupiliśmy w ciągu minionych 4 lat, a także 22 nowych tramwajów, na które planujemy pozyskać środki z Unii Europejskiej.
 
W 2015 roku mieszkańcy będą mogli już w pełni korzystać z nowych, miejskich przystanków Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz systemu roweru miejskiego, złożony z 1000 rowerów, 100 stacji i 70 km nowych dróg rowerowych wybudowanych od 2010 r.. 
 
To nie są plany czy obietnice, ale naturalna konsekwencja tego, co robimy dziś. Mamy cały rok, aby przekonać łodzian do korzystania z komunikacji zbiorowej i skonsultować wszystkie pomysły z mieszkańcami oraz organizacjami pozarządowymi.

środa, 10 września 2014

Światełko w tunelu

Za nami najtrudniejsza część inwestycji na trasie W-Z, czyli wykopanie przekopu pod skrzyżowaniami al. Mickiewicza z al. Kościuszki oraz pod przyszłym dworcem przesiadkowym MPK. 
 
Tunel dla samochodów – to najważniejsza część centralnego odcinka. Po pierwsze, ułatwi bezkolizyjny przejazd samochodom przez centrum miasta, a po drugie - umożliwi nadanie absolutnego priorytetu dla tramwajów i autobusów MPK na poziomie „0”. Bez tego tunelu przebudowa trasy W-Z i budowa centrum przesiadkowego nie miałaby większego sensu. 
 
Już w przyszłym roku kierowcy jadąc od strony Widzewa za skrzyżowaniem z ul. Kilińskiego będą mogli wjechać w tunel i bez zatrzymywania się na skrzyżowaniach oraz oczekiwania na światłach dojechać aż do dworca Kaliskiego. Podróż będzie dzięki temu szybsza, łatwiejsza i - co najważniejsze – bardziej bezpieczna.
 
Tunel znajduje się na poziomie około 8 metrów pod ziemią. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy w obu kierunkach. Zmniejszony ruch aut na powierzchni pozwoli natomiast na swobodny ruch tramwajów z południa na północ i ze wschodu na zachód miasta.