piątek, 25 kwietnia 2014

Eksperci: Łódź jest stabilna finansowo

"W 2013 roku miastu udało się zwiększyć swoją nadwyżkę operacyjną, co przekroczyło nasze oczekiwania. Co więcej, nadwyżka finansowa Łodzi w latach 2013 – 2016 zostanie stopniowo zwiększona. Zadłużenie Łodzi jest umiarkowane, a spłata zobowiązań odbywa się płynnie. 

Znaczące projekty inwestycyjne mogą przywrócić atrakcyjność centrum miasta i pomóc w zatrzymaniu mieszkańców, a wydajność budżetowa znacznie polepszy się po 2016 roku, kiedy zakończą się inwestycje infrastrukturalne." 

To nie są moje słowa, to nie jest materiał, przygotowany przez Biuro Strategii, to nie są cytaty ze sprzyjających miastu opracowań ekonomicznych. To są fragmenty oficjalnego raportu przygotowanego przez międzynarodową agencję ratingową Standard and Poors, która po przeprowadzaniu audytu i analizy postanowiła utrzymać dla Łodzi ocenę ratingową BBB+ i stabilnie ocenia perspektywy na przyszłość. 

Merytoryczną dyskusję na temat kondycji finansowej miasta, możemy zatem uznać za zamkniętą. To są opinie ekspertów, a nie polityków, analizy fachowców, a nie dyletantów - to są fakty, a nie strachy wymyślane przez radnych. 

Łodzianie mogą spać spokojnie. Nasza sytuacja finansowa jest pod kontrolą, spełniamy wszystkie wymogi krajowe i międzynarodowe, a budżet jest bezpieczny.

Międzynarodowi obserwatorzy wierzą w Łódź, doceniają inwestycje infrastrukturalne oraz budowę Nowego Centrum Łodzi i są przekonani, że będą one wspierać rozwój gospodarczy miasta.

środa, 23 kwietnia 2014

Łódź się boi Rady Miejskiej


Treść mojego wystąpienia z dzisiejszych obrad sesji rady miejskiej:

Szanowni Państwo, 
mało kto dziś o tym pamięta, ale 3,5 roku temu Łódź była miastem podwyższonego ryzyka. Gdy zostałam prezydentem, najważniejsze dla łodzian projekty były nieprzygotowane, inwestycje zagrożone, a miejska kasa świeciła pustkami. 

W grudniu 2010 r. budowa nowego dworca Łódź Fabryczna i Trasy W-Z stały pod dużym znakiem zapytania, koncepcja Nowego Centrum Łodzi była w rozsypce, a rewitalizacja kamienic pozostawała od lat tylko pustym sloganem. Dziś Dworzec Fabryczny to największy plac budowy w Polsce, w NCŁ projektowane są pierwsze biurowce.

Łódź buduje i remontuje najwięcej dróg w swojej współczesnej historii. Kończymy remont ul. Piotrkowskiej, odrestaurowaliśmy ponad 100 budynków i przygotowaliśmy program rewitalizacji całych kwartałów Łodzi, który zakłada nawet 2 mld złotych dofinansowania z budżetu Państwa i UE. To Łódź jest polskim kandydatem do organizacji wystawy EXPO International.

Tramwaje wracają na Tramwajową

Może zbyt rzadko to podkreślamy, ale teren wokół przyszłego dworca Fabrycznego to największy plac budowy w tej części Europy. W Polsce trudno znaleźć projekt, którego skalę można porównać do tej inwestycji. 

Nowe Centrum Łodzi to projekt, z którego będziemy czerpać korzyści przez dziesiątki lat. To inwestycja, która zmieni Łódź. Nigdy jeszcze tylu inwestorów nie interesowało się naszym miastem. I oni wszyscy pytają właśnie o Nowe Centrum. 

Cieszy mnie fakt, że coraz więcej mieszkańców wiąże z Nowym Centrum swoje nadzieje i rozumie, jak wielka to szansa dla Łodzi. Zwykli łodzianie wykazują też coraz więcej zrozumienia dla pojawiających się utrudnień, przez które musimy przejść, aby zbudować w Łodzi najnowocześniejsze i najbardziej przyjazne mieszkańcom centrum miasta w Polsce. Tu powstaną tysiące nowych miejsc pracy, tu będą mieszkać, odpoczywać i bawić się łodzianie. Tu także będą przyjeżdżać turyści. 

Łodzianie są dużo mądrzejsi od radnych opozycji, którzy bez przerwy utrudniają prace przy realizacji NCŁ. Straszą łodzian, opowiadają jakieś nieprawdziwe historie, czepiają się szczegółów, które nie mają dla projektu żadnego znaczenia. Im zależy, aby Łodzi się nie udało, bo doraźnie myślą tylko o zbliżających się wyborach samorządowych.

Ja natomiast myślę m.in. o rówieśnikach mojego syna, o młodych ludziach, którzy będą w NCŁ zaczynać swoje kariery, o ich starszych kolegach i koleżankach, którzy będą mogli wrócić do Łodzi, bo tu otworzą się nowe możliwości. Myślę o łodzianach z mojego pokolenia, którzy już stracili nadzieję, że w Łodzi może być lepiej, przyjaźniej, weselej. Myślę o wszystkich tych, którzy wierzą w Łódź i kochają nasze miasto oraz trzymają kciuki, żeby nam się udało. 

W tym tygodniu rozpoczynamy kolejny etap prac, likwidujemy wiadukt na ul. Tramwajowej, zaczynamy budować tunel do dworca, a w przyszłym roku na ul. Tramwajową wrócą tramwaje. Dzięki temu na nowy dworzec Łódź Fabryczna będzie można dojechać każdym środkiem komunikacji zbiorowej. Prace niestety spowodują przejściowe problemy komunikacyjne, za co bardzo przepraszamy, ale dla wszystkich kierowców przygotowaliśmy objazdy.