czwartek, 9 maja 2013

Transportowa (r)ewolucja




Budowa trasy WZ to pozytywna rewolucja w komunikacji miejskiej.  To modernizacja  całej trasy tramwajowej z Retkini na Widzew i przedłużenie jej aż na Olechów. 
Po zakończeniu prac środkami komunikacji miejskiej będzie podróżować się szybciej, wygodniej i bezpieczniej.  Naprzeciwko Centralu powstanie dworzec przesiadkowy. Podróżni w jednym miejscu, pod jednym dachem, będą łatwo przesiadać się z pomiędzy tramwajami a autobusami.
Mniejsze centra przesiadkowe powstaną na Retkini w rejonie skrzyżowania ul. Wyszyńskiego i Retkińskiej, przy dworcu Kaliskim i na Widzewie. To proste rozwiązanie ułatwi życie tysiącom łodzian każdego dnia. 
Trasa WZ to połączenie trasy tramwaju regionalnego z trasą Wschód – Zachód. Mieszkańcy, będą mogli  łatwiej przemieszczać się pomiędzy wszystkimi dzielnicami miasta.
Dzięki rozbudowie Trasy WZ liczba osób korzystających z komunikacji wzrośnie o ponad 40 tys. Wybudujemy  17,5 km torów.
Projekt przebudowy pierwszego etapu trasy W-Z  jest podporządkowany komunikacji zbiorowej. Dzięki przeniesieniu ruchu na 2 poziomy tramwaje i autobusy będą miały absolutny priorytet. Kierowcy samochodów osobowych ominą korki, a przyjęte rozwiązanie umożliwi skręt w ulice poprzeczne. Przy skrzyżowaniu z ul. Piotrkowską pojawia się dodatkowe przejścia dla pieszych na poziomie 0. 
Podjęłam także decyzję, że będziemy szukać dodatkowych środków bezpośrednio w budżecie lub w ramach kolejnej transzy funduszy europejskich, aby poprowadzić ruch samochodowy na poziomie minus jeden  co najmniej za ul. Kilińskiego.









wtorek, 7 maja 2013

Stadion dla Łodzi


O stadionach powiedziano już wszystko. Czas położyć na stół konkretną propozycję.  Miasto chce budować jeden stadion piłkarski.

Niezależnie od tego czy nowy stadion ma powstać przy al. Piłsudskiego czy al. Włókniarzy.
To  naprawdę nie jest ważne.

Ważne jest to żeby w Łodzi była piłka nożna na fajnym poziomie, zdrowa finansowo i organizacyjnie.
Mamy zarezerwowane w budżecie środki ale pamiętać trzeba, że okoliczności się zmieniły. Mamy kryzys gospodarczy. Dlatego stawiam na kryterium finansowe.  To fair wobec łodzian żeby miasto dobrze wykorzystało każdą złotówkę i dokładnie ją obejrzało zanim wyda.

Dałam urzędnikom tydzień na przygotowanie konkretnych analiz finansowych budowy stadionu na Widzewie i Orle wraz z przebudową infrastruktury.

Chcę również żebyśmy już na początku zadali sobie pytanie o koszty utrzymania stadionu. Są bogate doświadczenia innych samorządów w tym zakresie. Warto uczyć się na przykładach innych polskich miast. Wrocław, Gdańsk czy Warszawa mają już nowoczesne stadiony czas na Łódź. 

Zapytam też właściciela Widzewa o formę jego udziału w tym projekcie, o to czy jest w stanie zapewnić grę w Ekstraklasie i stabilność finansową Klubu.

Muszę wiedzieć czy kluby mają zdrowe finanse i regularnie płacą zawodnikom.

Trzymam też kciuki za ŁKS żeby jak najszybciej stanął na nogi i znalazł się w jak najwyższej lidze.
Łódź potrzebuje nowoczesnego stadionu, ale dziś jest kryzys i musimy ten stadion wybudować naprawdę rozsądnie. Już dziś rozpoczęłam spotkania z najważniejszymi siłami politycznymi w Łodzi. To musi być spokojna inwestycja. Nie będzie zgody łódzkiej PO na antagonizowanie kibiców.

Razem musimy zadbać o łódzką piłkę nożną. Razem z właścicielem Widzewa i szefostwem odradzającego się ŁKS-u.