W żadnym
innym miejscu w Polsce, w tak krótkim czas ie,
mieszkańcy nie dostali do ręki tak wielu skutecznych narzędzi, by wpływać na
najważniejsze decyzje w mieście.
Zorganizowaliśmy
najlepszy budżet obywatelski w Polsce, przeprowadziliśmy rekordową liczbę
konsultacji, jednocześnie cały czas
poprawiając ich poziom. Osobiście spotykałam się mieszkańcami w dzielnicach i
osiedlach, aby rozmawiać nie tylko o wielkich strategicznych projektach, ale
także zwykłych, najmniejszych czas em
inwestycjach.
Zmiana
sposobu sprawowania władzy i dzielenia się nią z mieszkańcami to skomplikowany
i długotrwały proces. Najwięcej czasu wymaga zbudowanie wzajemnego
zaufania mieszkańców i organizacji pozarządowych do władz miasta. Uczestnicy
konsultacji muszą mieć pewność, że ich głos ma znaczenie.
To były
wyjątkowe konsultacje, przeprowadzone w wyjątkowym momencie i dotyczyły
wyjątkowo dużego projektu, wartego 100 mln złotych. Musieliśmy decydować „tak”
lub „nie” o tym, czy jak najszybciej i jak najtaniej realizować jeden z
wariantów przebudowy skrzyżowania.
Ze
względu na czas, koszty i konieczność wykonania dodatkowych prac żadne inne
rozwiązanie teraz nie wchodziło w grę.
Jestem
ogromnie wdzięczna przede wszystkim mediom oraz organizacjom pozarządowym, za
pomoc i współpracę przy przeprowadzaniu i komunikowaniu tych konsultacji.
Zorganizowaliśmy
nie tylko spotkania z mieszkańcami, ankiety oraz debatę ekspertów.
Zapytaliśmy też o zdanie zwykłych łodzian, w profesjonalnym badaniu opinii
publicznej.
Na
ostateczna decyzję złożyły się wszystkie te elementy.
W trakcie
spotkań oraz w ankietach mieszkańcy wypowiedzieli się przeciwko budowie
wiaduktu. Także niemal wszyscy eksperci biorący udział w zorganizowanej debacie
byli na nie. Natomiast w sondażu za przedstawionym wariantem zagłosowało 58 %
mieszkańców. Łodzian, którzy są przeciwko lub nie mają na ten temat zdania było jednak aż 42 %.
Te wyniki
pokazują, że mieszkańcy są w tej sprawie podzieleni i nie ma jednoznacznej
zgody na przeprowadzenie tej inwestycji w tym czasie i w tym wariancie.
Moim
zdaniem zbyt wielu łodzian ma w tej sprawie zbyt wiele wątpliwości. Dlatego
podjęłam decyzję o odstąpieniu od realizacji projektu w zaproponowanym
wariancie.
Wstrzymujemy
wszystkie prace przygotowawcze, nie wydamy w tym roku na nie ani złotówki i
wraz ze wszystkimi tego konsekwencjami przesuwamy realizację tego zadania na
później.
Zbadamy teraz, w jakim stopniu możemy
zmodyfikować zapisy projektu ubiegającego się o dofinansowanie z UE i ile
dokładnie środków pozostaje nam do dyspozycji po rezygnacji z budowy wiaduktu.
Gdy
ustalimy wszystkie te dane, przygotujemy warianty, które także zostaną skonsultowane
z mieszkańcami.
Mam
nadzieję, że organizacje pozarządowe oraz eksperci włączą się już na etapie
przygotowywania tych wariantów. Mam nadzieję, że zainspirują nas nowymi
pomysłami i rozwiązaniami, które usprawnią ruch komunikacji miejskiej, samochodów,
rowerzystów i pieszych.
Bardzo
podobała mi się akcja społeczników, którzy przyszli na skrzyżowanie marszałków
z kajakami. Teraz już jednak czas
odłożyć je na bok i usiąść razem w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.
Będziemy
musieli na to trochę dłużej poczekać, będzie to nas nieco więcej kosztować,
ale będziemy mieli gwarancję, że tak duża ingerencja w miasto ma poparcie
zdecydowanej większości łodzian.
Mam
nadzieję, że ta dzisiejsza decyzja jest jasnym sygnałem dla wszystkich, którzy
chcą uczestniczyć w procesie konsultacji i partycypacji społecznej, że w Łodzi
traktujemy je bardzo poważnie.
Odkąd to
mieszkańcy decydują o inwestycjach wartych ponad 100 milionów złotych, wszystko
jest już możliwe.
Pani Prezydent, nie wiem kiedy, nie wiem za jakie pieniądze ale moim zdaniem jedynie sensownym rozwiązaniem jest przedłużenie teraz budowanego tunelu poza skrzyżowanie marszałków. Lepiej poczekać 10-15 lat niż zbudować coś co tylko przesunie korki w inne miejsce.
OdpowiedzUsuńAle był już podany pomysł o stworzeniu centrum przesiadkowego jak przy "CENTRALU"
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńa czekam aż będzie budowany tam tunel, wiem ze kosztowne ale bardzo praktyczne.
OdpowiedzUsuńPani Prezydent, moim skromnym zdaniem to cały tunel powinien zacząć się od Retki ni aż do Widzewa to by usprawniło dojazd samochodem dołem a górą autobusem. Ale i tak dużo Pani zrobiła i cała ekipa, jeżeli mogę tak się wyrazić. Powodzenia i Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWiadukt miał być dotowany z funduszy unijnych na transport publiczny, dlatego byłem przeciwny tej inwestycji. Powinno się uzyskać pieniądze z funduszy unijnych na transport drogowy na przebudowę tego skrzyżowania, a zaoszczędzone środki z funduszy unijnych na transport publiczny należy przeznaczyć na transport publiczny (tramwajowy) który mamy w katastrofalnym stanie. Należy wykonywać remonty krzywych torowisk i kupować nowy tabor tramwajowy niskopodłogowy.
OdpowiedzUsuńZa cenę tego wiaduktu (100 mln zł) można zakupić 12 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych lub wyremontować kilkanaście kilometrów torowisk tramwajowych.
Proszę pamiętać, że jedynym sensownym rozwiązaniem problemu korków jest sprawny transport publiczny, który jest:
- nowoczesny (nowoczesne tramwaje niskopodłgowe powinny stanowić większość taboru, a nie kilka procent jak obecnie)
- sprawny (wysokie częstotliwości kursowania, krótki czas przejazdu - priortytet w sygnalizacji świetlnej - proste tory)
Uważam, że na skrzyżowaniu marszałków powinien powstać tunel dla samochodów jadących Piłsudskiego i przystanek przesiadkowy dla tramwajów taki sam jak powstaje obecnie przy Centralu.
Ponadto uważam, że nie powinno dojść do zakupu autobusów elektrycznych z wykorzystaniem środków unijnych o którym od kilku dni mówi p. Papierski. Środki unijne powinny być przeznaczane tylko i wyłącznie na zakup nowych tramwajów, ponieważ tramwaje są w stanie tragicznym, a autobusy w stanie dobrym, dlatego powinno się postawić nacisk na zakup nowych tramwajów. Jeżeli MPK chce kupić autobusy elektryczne to niech je kupi z środków własnych.
Szanowna Pani Prezydent, w kwietniu 2015 roku zapewniała Pani nas – łodzian, organizacje pozarządowe, media, radnych – że ogłasza Pani konsultacje społeczne, aby poznać zdanie mieszkańców i mieszkanek w sprawie przebudowy "skrzyżowania marszałków". Zapewniała Pani, że te konsultacje są na serio.
OdpowiedzUsuńhttp://fundacjafenomen.pl/aktualnosci/dzis-nie-ma-watpliwosci-ze-te-konsultacje-sa-na-serio-list-otwarty