czwartek, 7 maja 2015

Wiaduktu nie będzie

W żadnym innym miejscu w Polsce, w tak krótkim czasie, mieszkańcy nie dostali do ręki tak wielu skutecznych narzędzi, by wpływać na najważniejsze decyzje w mieście.

Zorganizowaliśmy najlepszy budżet obywatelski w Polsce, przeprowadziliśmy rekordową liczbę konsultacji, jednocześnie cały czas poprawiając ich poziom. Osobiście spotykałam się mieszkańcami w dzielnicach i osiedlach, aby rozmawiać nie tylko o wielkich strategicznych projektach, ale także zwykłych, najmniejszych czasem inwestycjach.

Zmiana sposobu sprawowania władzy i dzielenia się nią z mieszkańcami to skomplikowany i długotrwały proces. Najwięcej  czasu wymaga zbudowanie wzajemnego zaufania mieszkańców i organizacji pozarządowych do władz miasta. Uczestnicy konsultacji muszą mieć pewność, że ich głos ma znaczenie.

To były wyjątkowe konsultacje, przeprowadzone w wyjątkowym momencie i dotyczyły wyjątkowo dużego projektu, wartego 100 mln złotych. Musieliśmy decydować „tak” lub „nie” o tym, czy jak najszybciej i jak najtaniej realizować jeden z wariantów przebudowy skrzyżowania.


Ze względu na czas, koszty i konieczność wykonania dodatkowych prac żadne inne rozwiązanie teraz nie wchodziło w grę.

Jestem ogromnie wdzięczna przede wszystkim mediom oraz organizacjom pozarządowym, za pomoc i współpracę przy przeprowadzaniu i komunikowaniu tych konsultacji.   

Zorganizowaliśmy nie tylko spotkania z mieszkańcami, ankiety oraz debatę ekspertów.  Zapytaliśmy też o zdanie zwykłych łodzian, w profesjonalnym badaniu opinii publicznej.

Na ostateczna decyzję złożyły się wszystkie te elementy.
W trakcie spotkań oraz w ankietach mieszkańcy wypowiedzieli się przeciwko budowie wiaduktu. Także niemal wszyscy eksperci biorący udział w zorganizowanej debacie byli na nie. Natomiast w sondażu za przedstawionym wariantem zagłosowało 58 % mieszkańców. Łodzian, którzy są przeciwko lub nie mają na ten temat zdania było jednak aż 42 %.

Te wyniki pokazują, że mieszkańcy są w tej sprawie podzieleni i nie ma jednoznacznej zgody na przeprowadzenie tej inwestycji w tym czasie i w tym wariancie.

Moim zdaniem zbyt wielu łodzian ma w tej sprawie zbyt wiele wątpliwości. Dlatego podjęłam decyzję o odstąpieniu od realizacji projektu w zaproponowanym wariancie.

Wstrzymujemy wszystkie prace przygotowawcze, nie wydamy w tym roku na nie ani złotówki i wraz ze wszystkimi tego konsekwencjami przesuwamy realizację tego zadania na później.

Zbadamy teraz, w jakim stopniu możemy zmodyfikować zapisy projektu ubiegającego się o dofinansowanie z UE i ile dokładnie środków pozostaje nam do dyspozycji po rezygnacji z budowy wiaduktu.


Gdy ustalimy wszystkie te dane, przygotujemy warianty, które także zostaną skonsultowane z mieszkańcami.

Mam nadzieję, że organizacje pozarządowe oraz eksperci włączą się już na etapie  przygotowywania tych wariantów. Mam nadzieję, że zainspirują nas nowymi pomysłami i rozwiązaniami, które usprawnią ruch komunikacji miejskiej, samochodów, rowerzystów i pieszych.

Bardzo podobała mi się akcja społeczników, którzy przyszli na skrzyżowanie marszałków z kajakami. Teraz już jednak czas odłożyć je na bok i usiąść razem w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.

Będziemy musieli na to trochę dłużej poczekać, będzie to nas nieco więcej kosztować,  ale będziemy mieli gwarancję, że tak duża ingerencja w miasto ma poparcie zdecydowanej większości łodzian.

Mam nadzieję, że ta dzisiejsza decyzja jest jasnym sygnałem dla wszystkich, którzy chcą uczestniczyć w procesie konsultacji i partycypacji społecznej, że w Łodzi traktujemy je bardzo poważnie.


Odkąd to mieszkańcy decydują o inwestycjach wartych ponad 100 milionów złotych, wszystko jest już możliwe. 

7 komentarzy:

  1. Pani Prezydent, nie wiem kiedy, nie wiem za jakie pieniądze ale moim zdaniem jedynie sensownym rozwiązaniem jest przedłużenie teraz budowanego tunelu poza skrzyżowanie marszałków. Lepiej poczekać 10-15 lat niż zbudować coś co tylko przesunie korki w inne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale był już podany pomysł o stworzeniu centrum przesiadkowego jak przy "CENTRALU"

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. a czekam aż będzie budowany tam tunel, wiem ze kosztowne ale bardzo praktyczne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pani Prezydent, moim skromnym zdaniem to cały tunel powinien zacząć się od Retki ni aż do Widzewa to by usprawniło dojazd samochodem dołem a górą autobusem. Ale i tak dużo Pani zrobiła i cała ekipa, jeżeli mogę tak się wyrazić. Powodzenia i Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiadukt miał być dotowany z funduszy unijnych na transport publiczny, dlatego byłem przeciwny tej inwestycji. Powinno się uzyskać pieniądze z funduszy unijnych na transport drogowy na przebudowę tego skrzyżowania, a zaoszczędzone środki z funduszy unijnych na transport publiczny należy przeznaczyć na transport publiczny (tramwajowy) który mamy w katastrofalnym stanie. Należy wykonywać remonty krzywych torowisk i kupować nowy tabor tramwajowy niskopodłogowy.
    Za cenę tego wiaduktu (100 mln zł) można zakupić 12 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych lub wyremontować kilkanaście kilometrów torowisk tramwajowych.

    Proszę pamiętać, że jedynym sensownym rozwiązaniem problemu korków jest sprawny transport publiczny, który jest:
    - nowoczesny (nowoczesne tramwaje niskopodłgowe powinny stanowić większość taboru, a nie kilka procent jak obecnie)
    - sprawny (wysokie częstotliwości kursowania, krótki czas przejazdu - priortytet w sygnalizacji świetlnej - proste tory)

    Uważam, że na skrzyżowaniu marszałków powinien powstać tunel dla samochodów jadących Piłsudskiego i przystanek przesiadkowy dla tramwajów taki sam jak powstaje obecnie przy Centralu.

    Ponadto uważam, że nie powinno dojść do zakupu autobusów elektrycznych z wykorzystaniem środków unijnych o którym od kilku dni mówi p. Papierski. Środki unijne powinny być przeznaczane tylko i wyłącznie na zakup nowych tramwajów, ponieważ tramwaje są w stanie tragicznym, a autobusy w stanie dobrym, dlatego powinno się postawić nacisk na zakup nowych tramwajów. Jeżeli MPK chce kupić autobusy elektryczne to niech je kupi z środków własnych.

    OdpowiedzUsuń
  7. Szanowna Pani Prezydent, w kwietniu 2015 roku zapewniała Pani nas – łodzian, organizacje pozarządowe, media, radnych – że ogłasza Pani konsultacje społeczne, aby poznać zdanie mieszkańców i mieszkanek w sprawie przebudowy "skrzyżowania marszałków". Zapewniała Pani, że te konsultacje są na serio.

    http://fundacjafenomen.pl/aktualnosci/dzis-nie-ma-watpliwosci-ze-te-konsultacje-sa-na-serio-list-otwarty

    OdpowiedzUsuń